Fingermad - 7 mdr.

4. januar 2017

Alder:
7 mdr.

Fingermad - 7 mdr.

Hej Helen,

Vores søn er nu blevet 7 mdr og er den mest glade, smilende og livlige dreng man kan forestille sig.Vi har en rigtig god daglig rytme hvor han får 2 faste lange lure og sover igennem om natten, spiser 3 skemåltider ( ca 2-3 dl pr gang ) + vand af kop, ammes ca 4 gange om dagen + efter hvert måltid. Han tager rigtig godt på og virker meget veltilpas.

Hans skemad ser ud som følgende ;

Morgen : øllebrød eller havregrød
Middag : grov geøntsagsmos med varierende kød / fisk, frugtmos til dessert
Aften : grov mos med udgangspunkt i vores aftensmad, lidt øllebrød med frugtmos i til dessert

Han er rigtig god til at spise mosen grov og med klumper i og han nyder sine måltider. Han er vild med at røre ved maden og selv føre det ind i munden, hjælpe med skeen og selv drikke af sin kop.

Vores spørgsmål / bekymring går på følgende:

Vi har siden han var 6 mdr forsøgt at give ham noget frugt / grønt at sidde med i hånden ved hans middag- og aftensmåltider. Han er meget ivrig efter at studere maden og fører det straks op til munden. Vi er rigtig glade for hans interesse i maden og vil gerne bakke op omkring denne. Problemet for os har bare været at han fik sine første 2 tænder da han var 3 mdr og har nu allerede 6 stk - 4 i undermunden og 2 i ...

Annonce

... overmunden. Det gør at han hver gang han sidder med fingermad får bidt rigtig store stykker af med det samme og det ender med vi bliver nød til at fiske dem ud for at han ikke får dem galt i halsen, da han ikke selv spytter det ud men prøver at synke det, hvilket resulterer i at han hoster voldsomt.

Vi synes det er en ubehagelig situation når det sker og vi har mistet lidt modet med fingermad. Vi har forsøgt med alverdens grøntsager / frugter - fx appelsinbåde, agurk, melon, kogte blomkål/ broccoli osv.

Som sagt er han rigtig god til at spise grov mos hvor man kan se at han bearbejder maden i munden inden han synker det - det ligner lidt han forsøger at tygger det.

Hvad vil du råde os til at gøre i den her situation ? Skal vi nøjes med at give ham de grove skemåltider indtil han er klar til fx Rugbrødshapsere og så undvære fingermaden?

Hvis ikke, kan du så give os nogle konkrete ideér til fingermad til vores dreng som også er god når han allerede har så mange tænder ? Han hverken gumler, sutter eller bløder det fingermad op som vi har forsøgt at give ham - han bider stykker af med det samme og så får han en dårlig oplevelse med det fordi stykkerne er for store og han ikke kan bearbejde dem endnu.

Vi håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
A og S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre