Brev:
Fingermad - 7 mdr.
4. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Fingermad - 7 mdr.
Hej Helen,
Vores søn er nu blevet 7 mdr og er den mest glade, smilende og livlige dreng man kan forestille sig.Vi har en rigtig god daglig rytme hvor han får 2 faste lange lure og sover igennem om natten, spiser 3 skemåltider ( ca 2-3 dl pr gang ) + vand af kop, ammes ca 4 gange om dagen + efter hvert måltid. Han tager rigtig godt på og virker meget veltilpas.
Hans skemad ser ud som følgende ;
Morgen : øllebrød eller havregrød
Middag : grov geøntsagsmos med varierende kød / fisk, frugtmos til dessert
Aften : grov mos med udgangspunkt i vores aftensmad, lidt øllebrød med frugtmos i til dessert
Han er rigtig god til at spise mosen grov og med klumper i og han nyder sine måltider. Han er vild med at røre ved maden og selv føre det ind i munden, hjælpe med skeen og selv drikke af sin kop.
Vores spørgsmål / bekymring går på følgende:
Vi har siden han var 6 mdr forsøgt at give ham noget frugt / grønt at sidde med i hånden ved hans middag- og aftensmåltider. Han er meget ivrig efter at studere maden og fører det straks op til munden. Vi er rigtig glade for hans interesse i maden og vil gerne bakke op omkring denne. Problemet for os har bare været at han fik sine første 2 tænder da han var 3 mdr og har nu allerede 6 stk - 4 i undermunden og 2 i overmunden. Det gør at han hver gang han sidder med fingermad får bidt rigtig store stykker af med det samme og det ender med vi bliver nød til at fiske dem ud for at han ikke får dem galt i halsen, da han ikke selv spytter det ud men prøver at synke det, hvilket resulterer i at han hoster voldsomt.
Vi synes det er en ubehagelig situation når det sker og vi har mistet lidt modet med fingermad. Vi har forsøgt med alverdens grøntsager / frugter - fx appelsinbåde, agurk, melon, kogte blomkål/ broccoli osv.
Som sagt er han rigtig god til at spise grov mos hvor man kan se at han bearbejder maden i munden inden han synker det - det ligner lidt han forsøger at tygger det.
Hvad vil du råde os til at gøre i den her situation ? Skal vi nøjes med at give ham de grove skemåltider indtil han er klar til fx Rugbrødshapsere og så undvære fingermaden?
Hvis ikke, kan du så give os nogle konkrete ideér til fingermad til vores dreng som også er god når han allerede har så mange tænder ? Han hverken gumler, sutter eller bløder det fingermad op som vi har forsøgt at give ham - han bider stykker af med det samme og så får han en dårlig oplevelse med det fordi stykkerne er for store og han ikke kan bearbejde dem endnu.
Vi håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
A og S